· 

DNRT: 4de race op TT Circuit Assen

Nieuwe racetrack voor Mika TT Assen

Trainingsdag:

Op 10 juli had Mika een trainingsmiddag op Assen. Daar ging hij met coach Martijn als bijrijder het circuit verkennen. Mika heeft namelijk hier nog nooit gereden met de auto. Toen hij na die sessie alleen de auto instapte en een aantal rondes alleen ging rijden sloeg het noodlot toe. Helaas blijven de motorproblemen hem achtervolgen en blies Mika zijn motor op. In een filmpje op Facebook en Instagram kan je dit fragment terug kijken hoe dit gebeurde. Die dag was het dan ook klaar met rijden helaas. Het team heeft deze motor vervangen voor een andere motor die Mika in de race pas gaat leren kennen.


Kwalificatie:

In de kwalificatie zat ik erg rustig in de auto. Ik voelde me erg op mijn gemak en ik liet de auto het werk doen. Doordat ik dit deed, bleven mijn banden goed door de gehele kwalificatie. Dit zorgde er ook voor dat ik elke ronde een paar tienden van mijn vorige snelste tijd af trok. Helaas zat ik in een groepje waar ik moeilijk uitkwam waardoor ik niet elke ronde een vrije baan voor me had. Toch eindigde ik op een mooie P11 algemeen en P3 in de rookies. Er rijden 29 Peugeots op deze racedag.


Race 1:

Bij de start van race 1 kwam ik slecht weg met veel wheel-spin. Maar ook kreeg ik de auto moeilijk in zijn tweede versnelling, hierdoor verloor ik veel plekken. Ook maakte ik een rem fout bij bocht 5 en moest ik door het grind om de auto voor me te ontwijken. Hierdoor verloor ik nog meer plekken en als ik uiteindelijk weer op de baan ben sta ik helemaal laatste. Gefrustreerd en gestrest ga ik hard pushen om de schade te beperken. Gelijk al bij de eerstvolgende bocht haal ik iemand in en in de volgende paar rondes haal ik nog meer rijders ik. In de laatste paar minuten van de race kom ik bij het volgende groepje aan, hier haal ik meerdere rijders in. Ook had ik in dit groepje een gevaarlijk moment bij het ingaan van Ramshoek. Waarbij een andere coureur een probleem had en naar de buitenkant stuurde waar ik reed. Gelukkig ging het allemaal goed en was er geen contact. uiteindelijk kom ik de streep over met 12 plekken winst. Ik word uiteindelijk P17 Algemeen en P7 bij de Rookies.


Race 2:

In race 2 had ik een normale start waarbij ik de auto toch nog moeilijk in zijn tweede versnelling krijg. Gelukkig verlies ik niet al te veel plaatsen en zit ik er nog goed bij. Ik haal in de eerste paar rondes een aantal auto's voor me in. Na deze inhaalacties bevind ik me op P12. In de laatste paar rondes van de race werden mijn banden te heet, ik heb teveel gepusht. Hierdoor wordt het gat voor mij grotere en het gat achter mij wordt kleiner. Dit zorgt ervoor dat ik mijn positie moet gaan verdedigen. Ik kom over de finishlijn als P12 algemeen en P5 bij de Rookies.


Race 3:

In race 3 had ik hetzelfde probleem als in race 1. Alweer krijg ik de tweede versnelling niet te pakken. Daardoor verlies ik weer veel posities, ik lig momenteel op P15 en zal dus weer posities moeten gaan terug winnen. Dit doe ik ook met gevechten waar ik nog van na kan genieten. Deze race duurt 5 minuten langer dus ik moet wat rustiger rijden zodat ik niet gelijk mijn banden te heet laat worden. Dit lukt en uiteindelijk sta ik weer 12de met een groep achter me die er heel graag voorbij wil. Ik heb weer veel moeten vechten voor mijn positie, dat is ook te merken aan de coureur achter mij die telkens de aanval inzet. Bij de laatste ronde ga ik extra verdedigen, ik rem extra laat en zorg ervoor dat hij er niet voorbij kan. Als we door Ramshoek zijn gegaan, kijk ik in mijn spiegels en zie dat hij vlak achter me zit. Ook zie ik een andere rijder die ook net uit Ramshoek komt zijwaarts gaan. Voor de laatste chicane rem ik extra laat om ervoor te zorgen dat degene achter me zit er niet voorbij komt. Dit lukt en ik blijf voor de groep achter me. Uiteindelijk kom ik over de streep als P12 algemeen en P6 bij de rookies.

In de einduitslag ben ik dus algemeen twaalfde geworden en bij de Rookies P6. We hadden voor het podium willen gaan, maar weer zat dit er niet in. Next race Circuit Zolder over een paar weken, ook een circuit waar ik nog nooit heb gereden.

 

Ik wil graag de volgende mensen bedanken:

@Vejonracing

@Wijreclame

@Ames

@Vivofotografie

@Serreroyal

@Riod.Design

@Numafaautomationandcleaning

#MartijnMellema

#clubvan50

#clubvan100

 

Felicitaties aan mijn teamgenoten Melvin die P2 bij het algemene podium pakte en Maxim die P3 bij de Rookies mee naar huis nam.


Reactie schrijven

Commentaren: 0