· 

NXTGP EMMEN RECHTSOM

MOTORPROBLEMEN, WAT NU?


TRAININGSDAG

Op vrijdag had Mika vrij gekregen van school zodat hij goed kon trainen op dit circuit, want deze werd dit keer andersom gereden. En zoveel trainingsmogelijkheden hiervoor waren er niet. Tof dat school zo mee wilt denken. De Honda motor had in de zomervakantie een olielekkage dus deze zomer niet meer kunnen trainen, want deze hadden we weggebracht ter controle en is gemaakt voor het wedstrijdweekend. Dus deze erop monteren en trainen maar. Na een paar rondes gereden te hebben komt Mika terug en vertelde dat de motor inhield. John naar het team toe om advies te vragen, daar keken ze naar de motor en kwamen tot de ontdekking dat er een flinke scheur in de motor zat.

 

Nou dat was even een flinke domper dit valt echt niet meer te maken, maar wat nu?! geappt met een aantal mensen om ergens vandaag een motor te kunnen lenen. Wedstrijdorganisatoren hebben heel veel moeite gedaan en daar kwam de helpende hand vanuit Kartschool Texel. Hij had extra motoren bij zich waarvan Mika er een mocht lenen dat weekend. Een geluk bij een ongeluk, super blij met dit gebaar. Mika kan verder met trainen weliswaar veel tijd verloren, alles er uit gehaald wat eruit te halen viel in de korte trainingstijd. 

 

Naast de baan is er natuurlijk tijd voor gezelligheid, zo brengt Mika graag zijn tijd door met kartvrienden. Gezellig kijken naar de andere op de baan of samen lol trappen. Kortom heerlijke ontspanning met hier en daar een lolletje. Als de race begint weer de focus pakken. 


 

ZATERDAG 11 SEPTEMBER 

 

In verband met Covid dat iedereen al 2 kartseizoenen teistert zijn we eindelijk weer als Bison Racing bij elkaar in een raceweekend. Wat hebben we weer genoten van dit moment. Zo vertrouwd....

 

Vandaag een paar trainingen. Bij iedereen zit de transponder op de kart en kunnen we gaan vergelijken waar Mika ongeveer zit met dit geleende motortje.

 

Met vol verbazing pakt Mika in de laatste training de snelste rondetijd okay dat beloofd veel goeds voor dit weekend. Nog wat dingentjes afstellen voor de kwalificatie. 

 

Wat leuk dat Wouter van Kartschool Texel elke keer vol enthousiasme kan polsen wat je tijden waren in de training. Kortom een goed motortje te leen gehad, waarvoor nogmaals heel erg bedankt Wouter.


 

KWALIFICATIE

 

Mika besloot om ergens achteraan te kwalificeren dat deed hij ook in het GK4, omdat vooraan iedereen een race gaat rijden tegen elkaar en daar had hij geen zin in. 

 

Het plan verliep niet zoals gedacht doordat de snelle RK1's ook nog in het veld rijden en kwam Mika alsnog in veel verkeer met blauwe vlagen. Geen succes dus om het zo te doen. Echter pakt hij een nette derde positie voor race 1.

 

Kortom erg tevreden over dit resultaat, in de race worden de punten verdeeld. 

Vandaag gaan we de eerste race rijden, de rest wordt de volgende dag gereden. Ik ben er klaar voor, de heat is on.


RACE 1

Ik had een matige start en moest ik direct de binnenkant verdedigen. Toch probeerde een van mijn concurrenten via het gras aan de binnenzijde mij voorbij te steken. Ik besloot hem om hem wat ruimte te geven zodat we met z'n tweeën door de eerste bocht te komen. Helaas kon hij niet meer goed aan remmen en schiet voor mij rechtdoor waardoor ik moest uitwijken. Door deze actie verlies ik direct nog wat plaatsen en komt te rijden op P8. De eerste kwart van de race heb ik nog discutabele acties met deze coureur gehad. Maar kan ik uiteindelijk voor hem komen en uitlopen. Daarna mezelf terugvochten naar de derde positie met de snelste raceronde tijd (0,160 sneller dan de P1). Hard geknokt voor deze positie.


ZONDAG 12 SEPTEMBER = RACE 2

 

Mika start weer van P3 en startte weer van de tweede startrij. Een betere start dan gisteren, in een paar ronde tijd kon de kop groep bestaande uit Lukas, Tijmen en Mika een flink gat trekken met de rest van het veld. Steeds verder liepen ze uit, dit hadden ze namelijk onderling afgesproken en zodra er genoeg ruimte was, zouden ze gaan battelen voor de positie.

 

Mika kroop op het lange rechte stuk richting P2 en in de eerste bocht na startfinish kan hij Tijmen uitremmen en pakt de tweede positie over. Tijmen probeert weer aan te sluiten bij Mika en Mika zet de jacht in op positie nummer 1. Echter had hij hier geen tijd meer voor, want daar komt Tijmen. In de laatste ronde kruipt hij naar Mika toe en op start finish scheelde het 0.03 sec en pakt Mika nipt toch P2.


RACE 3

Zeer gefocust bij deze start, P3 is helaas in de opwarmronde gespind en moet achteraan starten. Dus mijn kans om te strijden met P1. Een zeer goede start en ik kan met de nummer 1 direct weg rijden van de groep. Ik probeer andere lijnen te rijden om dichterbij te komen, de bochten anders aansnijden, nog later remmen,  maar het lukt me niet om naar nummer 1 te rijden laat staan aan te vallen. Het verschil is dan ook 1,877 seconden als ik over de finishlijn komt. Ik behoud mijn tweede positie voor de volgende en laatste race deze dag. Wel weer een mooi resultaat.


RACE 4 

Het begint wat te druppelen, de karts worden naar de vooropstelling gereden. Ze blijven nog even op de pitkar staan, mocht de regen doorzetten dan mogen we de slicks nog vervangen voor regenbanden. Het bordje 1 minuut verschijnt, het regent nog niet door na een minuut komt het fluitje en moeten de karts op de grond worden neergezet. Iedereen staat op slicks dus voor iedereen is de race gelijk. Mika start van P2 heeft een wat mindere start en valt heel even terug naar P4. Binnen 2 rondes zich terug gevochten naar zijn tweede plek. En reed samen met de nummer 1 en 3 weg van de groep. 

 

Het zachtjes miezeren is overgegaan op zachtjes regen, her en der wordt de baan glad. Er word voor bocht 1 een gele rode waarschuwingsvlag gezwaaid (let op wegdek is glad en gevaarlijk), daar waar er met droog weer al veel uit zijn gevlogen. Niet vergeten iedereen rijdt op slicks, ik ben nogal van het laat remmen voor de bocht. Pa en ma hebben soms met dicht geknepen billen langs de kant gestaan door sommige inhaalacties van mij. Het waren mooie en faire gevechten op de baan, we lieten veel ruimte voor elkaar. Ik heb heel eventjes op P1 gelegen, maar in een paar bochten lag ik al weer tweede. Ondertussen is het gestopt met regenen. Door een gevecht met nummer 3 zakte ik 1 positie, deze wist ik in de laatste ronde in bocht 3 terug te pakken. Hij zat dicht op mijn bumper en weet net voor de finishlijn meer snelheid mee te nemen en rijdt met een verschil van 0,08 eerder over de finish te rijden dan ik. Weer een fotofinish zoals in race 2 met dezelfde coureur alleen ditmaal P2 voor hem. Oh wat zaten we dicht bij elkaar in het gevecht. Ik heb deze race ontzettend genoten. Dank  je wel Tijmen en Lukas.


BEDANKING

Ik wil heel graag mijn sponsoren bedanken:

- Striengineering

- Serre Royal

- Wij Reclame

- Vivo Fotografie

- Numafa Automation and Cleaning

 

Door jullie ondersteuning kan ik deze sport beoefenen. De sport waar ik zo  van hou.

 

Een speciale Shout-Out naar Wouter van Kartschool Texel voor het lenen van een topmotor. 

 

Ook de wedstrijdorganisatie NXTRACING die verschillende leveranciers hebben gecontact voor een leenmotor zodat Mika toch kon rijden van het weekend. En Tomas van X-Pect Motorsport die ook meedacht en aan het bellen was geslagen. Bedankt allemaal voor jullie inspanning. Dit hebben wij zeer gewaardeerd.

 

Gefeliciteerd Lukas met je P1 en Tijmen met P3.....

Reactie schrijven

Commentaren: 0